زنجان-مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص جابجایی شهرک روی این استان گفت:در خصوص امکان جابجایی شهرک تخصصی روی یا عدم امکان این امر نمی‌توان چیزی گفت چرا که نیازمند مطالعات هستیم اما در مجموع این شهرک باید جابجا شود.
کد خبر: ۹۵۷۱۸۷۵
|
۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵

 جابجایی شهرک روی زنجان مستلزم مطالعات کارشناسی است

به گزارش خبرنگار بسیج زنجان؛محمدرضا یافتیان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه حال زمین خوب نیست،اظهار کرد: چهارمین عامل مرگ و میر جهان آلودگی هواست که این مهم ناشی از دستکاری انسان است.

 

وی با اشاره به اینکه ۲۶ دی تا ۲ بهمن ماه به نام هفته ملی هوای پاک نامگذاری شده است،تصریح کرد: در بحث محیط زیست مردم بسیار کمک کننده هستند و این دستگاه نماینده مردم در حفاظت از محیط زیست است.

 

وی با بیان اینکه در حوزه جمعیت حیات وحش با نقطه مطلوب فاصله داریم، یادآور شد: در سه منطقه طارم، ماهنشان و سهرین و فیله خاصه گونه‌های ارزشمندی همچون، کل و بز، قوچ و میش و آهو داریم که به طور میانگین افزایش ۱۲ درصدی در جمعیت این گونه‌ها شاهد بودیم.

 

یافتیان در ادامه با اشاره به اینکه در ۸ ماهه نخست سال۲۸ مورد اقدام حقوقی علیه واحدهایی که تخلف محیط زیستی داشتند،انجام شده است،افزود:یکی از دغدغه های اصلی سازمان محیط زیست چالش قرارگیری مجموعه شهرک صنعتی روی است.

 

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه از بدو تاسیس این مجموعه اقدامات زیادی انجام شده است تا این صنعت در مسیری قرار بگیرد که مشکلات زیستی آن کم تر شود،تصریح کرد:در خصوص امکان جابجایی شهرک تخصصی روی یا عدم امکان این امر نمی‌توان چیزی گفت چرا که نیازمند مطالعات هستیم اما در مجموع این شهرک باید جابجا شود.

 

یافتیان افزود:پیگیری ایجاد تصفیه خانه، پاک تراشی های مسیر و اطراف شهرک در حال انجام است و همچنین عدم صدور مجوز طرح توسعه و گسترش برای این شهرک، در اولویت بوده است.

 

یافتیان با بیان اهمیت اقدام و برنامه ریزی درست با مطالعات دقیق کارشناسی همه جانبه همچنین با در نظر گرفتن مکان جدید و یا ایجاد زیرساختهای مناسب زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی برای جا به جایی این شرکت اقدام شود، تاکید کرد: در سالجاری درخواست اعتبارات در راستای اجرای طرح مطالعات کارشناسی  برای جا به جای شهرک صنعتی روی زنجان داده شده است.

 

وی، همچنین الویت اصلی را در این خصوص رعایت استانداردهای زیست محیطی و صنعتی عنوان کرد و گفت: امیدواریم بعد از مطالعه کارشناسی در سال آینده نسبت به این امر مهم البته بعد از مطالعات دقیق استاندارد اقدام شود.

 

یافتیان با اشاره به اینکه آلایندگی آب توسط صنایع روی را تا مقدار زیادی کنترل کردیم، خاطرنشان کرد: به دلیل ارزش اقتصادی، پساب تولیدی در چرخه تولید واحدهای صنعتی مورد مصرف قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه لاگون‌ها در فرآیند تولید این واحدهای صنعتی ایزوله نیست و می‌تواند آب‌های زیرزمینی و محیط اطراف را آلوده کند، تصریح کرد: تذکر لازم داده شده که شهرک باید لاگون‌ها را کنترل کند.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه اکنون پسماند روی توسط واحدهای فعال در به دفن‌گاه سردهات انتقال می‌یابد و اکنون از لحاظ دپو مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: مشکل اصلی به دپوی ۹ میلیون پسماند روی در سال‌های گذشته مربوط است که اکنون به مزایده گذاشته شد و اقدامات در حال پیگیری است.

 

وی با اشاره به اینکه بخشی از آلودگی هوا در صنایع روی قابل مدیریت است و بخشی دیگر را نمی‌توان مدیریت کرد، ادامه داد: برخی از واحدها فیلترهایی دارند که آلودگی کنترل می‌شود ولی گاهی از گذرگاه‌های انحرافی شاهد خارج شدن آلاینده‌ها هستیم و در این حوزه نیز مثل همه بخش‌ها متخلف وجود دارد اما کنترل زیادی در این واحدها داریم.

 

یافتیان بخش آهک‌زنی را از دیگر چالش‌های زیست محیطی صنایع روی دانست و گفت: این کار در دو مرحله ایجاد مشکل زیست محیطی می‌کند و ریزگرد آزاد می‌شود؛ همچنین در مرحله وارد شدن به چرخه با باز شدن ناگهانی دهانه دوباره این ریزگردها آزاد می‌شود که البته چهار واحد پوشش برای این مراحل ایجاد کردند و با اداره صمت مذاکره شده تا سایر واحدها نیز این کار را انجام دهند.

 

وی افزود: نکته سوم این موضوع است که هر صنعتی که بخش الکترولیز دارد، در مرحله نهایی با محیط‌های اسیدی در ارتباط است و در این مراحل آب با دمای ۵۰ درجه تبخیر و همراه خود اسید را به خارج از سلول الکترولیز انتقال می‌دهد که در حال حاضر استانداردی برای این بخش نداریم.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان داشتن مدیریت ذوب، تمهیدات لازم برای کنترل بخارات اسیدی و پوشش بخش آهک‌زنی را سه مورد مهم برای بهبود وضعیت واحدهای روی دانست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار